Prijsverhoging tickets is een kleine pleister op de open wonden van de De Lijn

Platformtekst actie Mobiliteit 21 maart 2025, Martelarenplein Brussel.
Als Actiegroepen luiden wij de alarmbel over de aangekondigde indexering, van de tickets van de Lijn, vertaald in een gemiddelde verhoging van 18%. Het foute regeringsbeleid van de vorige minister Peeters, onder meer met haar eenzijdig besliste blokkering van indexaanpassingen op de tickets, sloeg een gat van 30 miljoen in de begroting van De Lijn, waar men nu de reiziger wil voor laten opdraaien. Dit is geen normale indexaanpassing!
Wij stellen vast dat De Lijn zowel ernstige exploitatie als verregaande structurele problemen kent. De Vlaamse regering met Annick De Ridder als nieuw bevoegde minister voor mobiliteit, doet op beide terreinen louter aan symptoombestrijding.
Welke mobiliteit willen wij?
Wij pleiten voor openbaar vervoer als een essentiële vorm van maatschappelijke dienstverlening. Een vraag gestuurd openbaar vervoer ingebed in een louter economisch verhaal maakt van ‘reizigers’ ‘klanten’ en doet tekort aan kwetsbare groepen, landelijke en minder bevolkte gebieden.
Steeds maar weer negeert de Vlaamse overheid het STOP-principe in de organisatie van onze mobiliteit. Respect voor enige hiërarchie in de toewijzing van budgetten voor de Stappers, de Fietsers, het Openbaar Vervoer, en tenslotte in het belang van de personenwagen, blijft achterwege. Een overheid die de klimaatdoelstellingen ernstig neemt voert haar mobiliteitsbeleid vanuit dit STOP-principe om de modal shift te realiseren.
De voorgestelde inhaalbeweging wat de prijs van de tickets betreft is ingrijpend. Het raakt de meest kwetsbare gebruikers die sowieso geen andere keuze kunnen maken dan te rekenen op het openbaar vervoer. Echt verontrustend is evenwel dat deze prijsverhoging de verbetering van de dienstverlening van DE LIJN geenszins waarborgt. De massa aan negatieve ervaringen van vele gebruikers blijven grotendeels onbeantwoord bij gebrek aan personeel, technici en chauffeurs, maar ook van voldoende rijvaardige fitte bussen! Eindelijk werk maken van tariefintegratie met ander mobiliteitsmodi en voorzien in deelsystemen ten behoeve van mensen met beperkte mobiliteit of van afgelegen bewoners dringt zich op. Prijsverhoging zonder kwaliteitsverhoging kan voor ons niet. Werken aan meetbare kwaliteit (bv afstanden tot haltes, frequentie…) met duidelijke normen is dan ook noodzakelijk.
Eénmalige investering lost het structurele probleem van De Lijn niet op.
Structurele investeringen zijn broodnodig. Het Openbaar vervoer is een onmiskenbare schakel om de modal shift en de klimaat adaptatie in onze mobiliteit te realiseren. De aangekondigde eenmalige investering van 400 miljoen euro door minister Annick De Ridder is volgens ons een stap in de goede richting, maar schiet tekort. Dit extra budget is noodzakelijk voor dringende investeringen, in vergroening, infrastructuur en onderhoud. Het gaat om het dringend vernieuwen van de vloot bussen en trams. De structurele onderfinanciering van DE LIJN blijft echter een groot maatschappelijk probleem. Met het voorgestelde niveau van betoelaging blijft het wegwerken van achterstanden, het aanbod om aan de groeiende mobiliteitsbehoeften en het vereiste kwaliteitsniveau in Vlaanderen te voldoen een onmogelijke opdracht.
Wat ons tenslotte bijzonder stoort is de enorme ongelijkheid in financiering van het Openbaar Vervoer in verhouding tot de investeringen in wegeninfrastructuur. Nu al betaalt elke Vlaming bv. 3000 euro voor Oosterweel. De exploderende kosten verontrusten het Rekenhof, terwijl het niet eens zeker is dat deze infrastructuur de files aan auto- en vrachtverkeer zal kunnen slikken!
We rekenen op de Vlaamse Regering om eindelijk de structurele noden van De Lijn aan te pakken en een duurzaam en inclusief mobiliteitsbeleid uit te tekenen.
Deze coalitie bestaat uit een brede waaier van organisaties die ijveren voor een sociaal duurzaam mobiliteitsbeleid: Grootouders voor het Klimaat, ACV, Verenigde Supporters OV, Greenpeace, ABVV Senioren, ACOD De Lijn, Okra, Beweging.net, Bond Beter Leefmilieu, Climaxi, Busbeweging Gent, Modal Shift Coalitie Regio Antwerpen
