De sessie was gedaan, we stonden terug in het magazijn. En in één keer stonden we allemaal in een cirkel na te praten. Mensen waren een beetje op adem gekomen.
Marc "Makke" Luyten is delegee bij Agfa Healthcare in Mortsel
Agfa Healthcare is één van de drie divisies van Agfa-Gevaert NV, de bekende Belgische multinational. Het biedt medische beeldvormings-systemen en informatiesystemen aan ziekenhuizen. Er werken 440 werknemers, vooral hooggeschoolden.
We zijn begonnen met het meten van de werkbaarheid
Burn-outs, te hoge werkdruk, stress op de werkvloer… Veel werknemers krijgen ermee te maken, en als delegee kan je er iets aan doen.
Om te beginnen: meten wat het probleem juist is. De ‘Vragenlijst over Werkbaarheid’ – een neutrale, wetenschappelijke vragenlijst – is daarbij een handig instrument. Vele ABVV-delegees gingen er – met de hulp van een ABVV-diversiteitsconsulent – al mee op pad binnen hun bedrijf om zo een goed beeld te krijgen van hoe het nu werkelijk is gesteld met de werkbaarheid in hun bedrijf. Eén van hen is Marc Luyten, syndicaal afgevaardigde bij Agfa HealthCare.
Marc: “We verspreiden de bevraging bij alle medewerkers en gingen ze enkele dagen later weer inzamelen. Bij een eerste inzameling waren er nogal wat collega’s die het ‘vergeten’ waren, of de vragenlijst niet meer konden vinden. Leuk om zien was dat zij die eerst nogal kritisch waren of ronduit ongeïnteresseerd, uiteindelijk diegenen werden die het meest aandrongen om de resultaten te verspreiden.”
We kregen meer dan een derde van de vragenlijsten terug, met daarbij nogal wat felicitaties van collega's
En wat waren die resultaten dan? Marc: “We kregen meer dan één op drie vragenlijsten terug, met daarbij nogal wat felicitaties van collega’s die dit een zeer goed initiatief vonden. Ook de neutrale toon van de vragen werd gesmaakt. De collega’s apprecieerden dat het een ernstig project is en geen stemmingmakerij. Na de analyse kunnen we de situatie bij Agfa Health Care gematigd positief noemen.”
Rozengeur en maneschijn dus? Marc: “Dat nu ook weer niet. We gebruikten de symboliek van een verkeerslicht. Groen stond voor onderdelen die in orde zijn, zoals de sociale steun en erkenning door collega’s en directe leidinggevenden. Oranje was voor de thema’s waar we toch aandachtig voor moeten zijn. En rood zijn échte, acute problemen die meteen dienen aangepakt.”
Wat stond er op rood? Marc: “We zijn een IT-bedrijf, dus werken met beeldschermen. Helaas kleurt jobonzekerheid ook diep rood. Ook al hadden we voorheen dit al onder de aandacht gebracht, op het CPBW, met de resultaten van de bevraging in de hand kunnen we onze argumenten nu veel meer kracht bijzetten. Trouwens, op het CPBW was onze bedrijfsarts positief over onze aanpak.”
Enkel de bedrijfsarts? Marc: “Neen, zeer ruim, ook van collega's die zich anders nooit over syndicaal werk uitlaten. We bundelden de resultaten in een duidelijke folder voor iedereen. Het werd sterk gewaardeerd dat we niet enkel over de kommer en kwel schreven, maar ook de positieve punten in de kijker zetten.”
Deze bevraging is een zeer goed instrument om aan te dringen op kwalitatieve banen
En stopt het hier nu bij? Marc: “Uiteraard niet. Deze bevraging is voor ons een zeer goed instrument om in OR en CPBW verder aan te dringen op meer kwalitatieve banen. We willen bijvoorbeeld jobonzekerheid aanpakken door mee aan het opleidingsplan te sleutelen.”
Het was en is dus een geslaagd initiatief? Marc: “Absoluut, ik raad het elke delegee aan!”