
Door de aangeleerde zaken effectief te oefenen en te koppelen aan ervaringen van anderen blijft het echt bij!
De werkloosheidsuitkering
Je bent werkloos, wat nu? Bij werkloosheid komt heel wat kijken. Om een werkloosheidsuitkering te ontvangen moet je werkloosheidsdossier in orde zijn en moet je elke maand je controlekaart invullen. Maar hoe zit dat juist met je werkloosheidsuitkering? Wanneer krijg je ze uitbetaald?
Wanneer heb ik recht op een werkloosheidsuitkering?
Om recht te hebben op een werkloosheidsuitkering moet je voldoen aan 6 voorwaarden:
- Je hebt voldoende dagen gewerkt binnen een bepaalde referentieperiode
- Je bent zonder werk en zonder loon of een ander inkomen
- Je bent onvrijwillig werkloos
- Je bent beschikbaar voor de arbeidsmarkt
- Je bent arbeidsgeschikt
- Je verblijft in België
Voldoe je aan de voorwaarden om een werkloosheidsuitkering te ontvangen? Dan ontvang je een uitkering vanaf de datum van aanvraag en zodra je werkloosheidsdossier in orde is.
Belangrijk om te weten is dat werkloosheidsuitkeringen vanaf januari 2026 worden beperkt in de tijd. Ze is degressief. Dat betekent dat het bedrag van de uitkeringen na verloop van tijd zal dalen. Die omschakeling in het uitkeringsstelsel gebeurt stapsgewijs. Meer info vind je hier.
Wil je graag meer info over je rechten en plichten, de controlekaart of de werkloosheidsuitkering?
Schrijf je in voor de gratis Webinars werkloos, wat nu? Of ga langs bij een ABVV-kantoor.
Hoe maak ik mijn werkloosheidsdossier in orde?
1) Schrijf je in als werkzoekende bij VDAB. Doe dit binnen de 8 kalenderdagen!
Als werkzoekende ben je verplicht je in te schrijven bij de VDAB. Je moet je binnen de 8 kalenderdagen van je werkloosheid inschrijven.
Ontbreek je jouw werkloosheidsperiode door 4 weken werk of ziekte? Dan dien je je opnieuw in te schrijven.
Je kan je online inschrijven of telefonisch via het gratis nummer 0800 30 700.
2) Neem contact op met het ABVV
Word je werkloos? Neem zo snel mogelijk contact op met het ABVV. Wij brengen je werkloosheidsdossier vervolgens in orde. Je vindt hier onze contactgegevens terug.
Belangrijke documenten die je afhankelijk van je situatie nodig hebt:
3) We brengen je dossier in orde
Een medewerker van het ABVV neemt contact met je op om je dossier in orde te brengen. Zo kan de medewerker bijvoorbeeld nog ontbrekende gegevens of documenten opvragen.
4) Vul je controlekaart in en hou deze bij
Je dopkaart is een controlekaart die je correct invult, bijhoudt en op het einde van de maand bezorgt aan ABVV. Je controlekaart correct invullen is belangrijk voor je werkloosheidsuitkering. Je kan kiezen voor een papieren of online controlekaart.
Lees hier meer over online stempelen.
